A ma reggeli fagyok kapcsán fontos felhívnunk a figyelmet a téli közlekedés veszélyeire. A nyáron rutinná vált vezetési technikán a csúszós, nedves utak, valamint a rossz látási körülmények miatt változtatni kell. Az alábbiakban a Közlekedéstudományi Egyesület ajánlását osztjuk meg a nyáriról téli közlekedésre való átállással kapcsolatban.
A hideg beálltával több a baleset, mivel az autósok a nyáron megszokott tempóban és rutinnal haladnak az utakon, nehezen változtatnak a berögzült szokásokon, holott a megváltozott út- és látásviszonyok miatt a megszokottól eltérő vezetéstechnikai hozzáállás szükséges a balesetmentes közlekedéshez.
Hamarosan – az óraátállítás miatt – aktuálissá válik a korai sötétedés, emellett a gyakorivá váló ködre is fel kell készülni. Ha sötétben autózik, a reakcióidő az út perifériáján lévő akadályokkal szemben minimum másfél-kétszeresére nő. Csak mítosz, hogy ködben az első ködlámpákkal messzebbre lát, mint a tompítottal! A ködlámpa csak 5-10 métert világít előre épp az alacsony pozíciója miatt, így lassabban kell ilyenkor hajtani. Ha nyáron 30 perc épphogy elég volt a munkahelyre éréshez, ugyanez télen megnőhet. A késés az agresszív vezetés egyik fő oka, ezért tervezzen hosszabb idővel.
Nagyon fontos, hogy az autóból való jó kilátásról a sofőrök még indulás előtt gondoskodjanak, hiszen a vezetéshez szükséges információ kilencven százaléka vizuális, aminek jelentős részét a periférikus látás teszi ki. Ne csak egy kis részt tisztítson le a fagyott szélvédőn, hanem minden ablakot.
Ha az ablaktörlőlapátok kopottak, cserélje újakra, amelyek nem húznak csíkokat a szélvédőn, ablakmosó-folyadék esetében pedig használjon fagyállót. A hidegben gyakran előforduló probléma, hogy párásodnak az ablakok, amit a leghatékonyabban meleg levegővel és klímával tud kiküszöbölni.
Ha tartósan 7 Celsius alá süllyedt hőmérséklet, le kell cserélni a nyári gumikat télire. A „4 éves szabály” szerint négyévente a komplett garnitúrát is le kell váltani. Ezt sokan figyelmen kívül hagyják. Egy közelmúltban készített felmérés szerint az autósok 13 százaléka csak két gumit cserél le a garnitúrából, továbbá 80 százalékuk nem tartja a négy éves szabályt, és csak akkor cseréli le a téli szettet, ha annak használata már kifejezetten veszélyes a forgalomban részt vevőkre nézve. Holott havas felületen nyári gumival a fékút minimum 2-3 szorosára nő a jó állapotú téli gumik használatához képest, jégen viszont ez az érték akár 8-10-szeres is lehet. Ez az arány az ónos eső okozta tükörjégen még a száraz, hideg aszfalthoz képest is 10-15-ször hosszabb.
A fagyott, csúszós utakon való közlekedés legfontosabb szabálya a helyes sebesség megválasztása. A határmezsgye nagyon szűk: ahhoz, hogy még sávban tudja tartani a megcsúszó autót, legfeljebb 2-3 kilométer per órával lehet eltérni az ideális sebességtől. Ha megtörténik a baj, nem mindig a vészfékezés a jó megoldás!